blog blog .

blog

شنوایی سنجی نوزادان

اگر مشکلات شنوایی نوزادان تا 3 ماهگی تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند. با استفاده از تست های شنوایی سنجی نوزادان می توان مشکلات احتمالی شنوایی نوزادان را شناسایی نمود. امروزه برای شنوایی سنجی نوزادان و کودکان از روش های مختلفی استفاده می کنند. انتخاب روش مناسب با توجه به سن کودک، وضعیت سلامتی کودک و رشد او صورت می گیرد. در شنوایی سنجی رفتاری، واکنش های کودک و پاسخ او به صداهای مختلف ( گفتار کالیبره شده و فرکانس های مشخص) مورد بررسی قرار می گیرند. واکنش کودکان در سنین مختلف نسبت به صداها متفاوت می باشد. نوزادان چند ماهه با حرکت چشم یا چرخش سر عکس العمل نشان می دهند. در حالی که واکنش نوزادان بزرگتر با جابه جایی اسباب بازی و حرکت دست همراه است. گاهی اوقات هم از طریق تشخیص تصویر یا تکرار کلمه پاسخ می دهند.

بهترین زمان برای انجام تست شنوایی سنجی نوزادان
معمولا کم شنوایی نوزادان تازه متولد شده، از طریق تست های غربالگری شنوایی (ABR و OAE) در همان بدو تولد مشخص می شوند. گاهی اوقات ، نوزادان به دلیل عفونت، ضربه و قرارگیری در معرض صداهای خیلی بلند دچار کم شنوایی می شوند. با توجه به نظر محققین، افراد بیشتر در دوران نوزادی تا نوجوانی به کم شنوایی مبتلا می شوند. بنابراین باید تست های شنوایی سنجی نوزادان به صورت مرتب انجام شوند. در حال حاضر تست غربالگری شنوایی برای همه ی نوزادان پیش از ترخیص آنها انجام می شوند. کم شنوایی دائمی نوزادان باید قبل از 3 ماهگی تشخیص داده شود و اقدامات لازم تا قبل از 6 ماهگی انجام شوند.
تست غربالگری را باید در 3 هفته اول بعد از تولد نوزاد انجام داد. نتیجه منفی این آزمون به معنای کم شنوایی کودک نیست. چرا که ممکن است نتیجه به علت وجود جرم یا مایع در گوش منفی شده باشد. بنابراین، لازم است تا تست دوباره تکرار شود. تست مجدد باید ظرف 3 ماه آینده انجام شود. در مواردی که کودک دچار کم شنوایی است باید درمان را قبل از 6 ماهگی آغاز نمود. شنوایی سنجی برای نوزادانی که شنوایی طبیعی دارند، در 6 ماهگی و 1 سالگی انجام می شود. البته هر زمانی که در مورد شنوایی کودک خود نگران شدید می توانید به شنوایی سنج مراجعه کنید.

نشانه های کم شنوایی در نوزادان
همواره به علائمی که شنوایی نوزاد شما را نشان می دهند، توجه کنید. نوزادانی که در سال اول زندگی قرار دارند، در مقابل صداهای بلند و ناگهانی از جای خود می پرند. در 3 ماهگی، صدای پدر و مادر خود را تشخیص می دهد. نوزادان 6 ماهه می توانند چشم ها یا سر خود را به طرف صداها بچرخانند. تا 1 سالگی قادر به تقلید صداها و استفاده از کلماتی مانند " ماما، بای بای " هستند.
علائم کم شنوایی در نوزادان به صورت کم صحبتی، بی توجهی و بلند تر کردن صدای تلویزیون بروز می کند. برخی از نوزادان نسبت به صدا کردن اسم خود عکس العملی نشان نمی دهند. گاهی اوقات در محیط های شلوغ خیلی زود عصبانی می شوند. اگر گفتار کودک شما قابل فهم نیست یا رشد گفتار او غیر طبیعی است بهتر است از یک پزشک کمک بگیرید.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۳۵:۲۵ توسط:blog موضوع: نظرات (0)